Už niekoľko dní mám možnosť testovať optickú hernú myš SteelSeries Rival. Mám zerdšej optické a infračervené senzory tit myšiach ako laserové, je to sila dlhoročného zvyku. Vlastním taktiež myši Razer DeathAdder a staré Logitech G400, Logitech MX518 a dokonca aj jednu z prvých skutočne progamingových optických myší – Logitech MX500 (stále funkčná a požívaná). Práve Razer DeathAdder je myš, s ktorou budem SteelSeries Rival porovnávať. Jedná sa totiž o priamu konkurenciu.
SteelSeries Rival je drôtová optická 6tlačítková myš, určená pre pravákov. Jej senzor s citlivosťou 6500 DPI je určený na herné použitie, to však myš nedegeneruje v pracovnej sfére. Práve naopak. Zrovna herné myši kvôli ich pohodlnému uchopeniu, množstvo tlačítok a skvelým senzorom sú skvelé aj na pracovné použitie. Práca v Photoshope, ale aj pri bežnej kancelárskej práci je presnejšia, rýchlejšia a efektívnejšia.
Porovnanie parametrov
Myš | Šírka | Dĺžka | Výška | Váha | Senzor |
---|---|---|---|---|---|
SteelSeries Rival | 7 cm | 13,3 cm | 4 cm | 128 g | 6500 DPI |
Razer DeathAdder | 7 cm | 12,7 cm | 4,4 cm | 105 g | 6400 DPI |
SteelSeries Sensei | 6,83 cm | 12,55 cm | 3,87 cm | 90 g | 5700 DPI |
Pohodlie pri držaní a používaní
Hneď na začiatok musím povedať, že SteelSeries Rival sa drží v ruke menej pohodlne a pri jemných pohyboch sa lepšie používa Razer DA. Bočná strana je síce pogumovaná no je menej tvarovaná a prsty tým pádom menej „obopínajú“ myš. Rival je dlhší a jeho tlačítka sú taktiež menej tvarované ako pri DA. Ich stisk je podobne príjemný, možno o trošičku prirodzenejší, ale rozdiely sú skutočne malé.
Čo ma príjemne prekvapilo je skrolovacie koliesko, to pôsobí veľmi mäkko a presnejšie ako pri DA. Skrolovanie po webstránkach je jednoducho presnejšie a prst vynaloží menej snahy, aby ste zaskrolovali na presné miesto.
Presnosť, reakcie a spätná väzba
Senzor ani nemá zmysel popisovať. Funguje bezchybne, myš reaguje veľmi presne, ale rozdiel oproti Razer DA neuvidíte. Je nepostrehnuteľný a myši sú v tejto oblasti prakticky rovnaké. Rýchle trhnutie myšou, vysoká, či nízka citlivosť, ani mávanie myšou zľava doprava vo veľkej rýchlosti nerobí absolútne žiadny problém. Tieto muchy boli vychytané už aj pri lacnejších lowendových optických myšiach, takže sa niet čomu čudovať.
Čo ma na myši značne frustruje a vyvoláva otázky sú skatez (plôšky zabezpečujúce kontakt myši s povrchom podložky). Kraje sú príliš hranaté, ich zdvih je minimálny a čo je najzvláštnejšie, ich stredná časť sa jemne prevažuje dovnútra. Toto plus materiál, z ktorého sú vyrobené spôsobuje, že po kvalitnej textilnej podložke SteelSeries QcK sa myš nehýbe tak zľahka, ako by sa mala. Hlavne pri malých, veľmi presných pohyboch, keď myš viac zaťažíte rukou.
Aby sa prípadný záujemca o myš veľmi nezľakol, ja som zvyknutý na textilnú podložku a jej odpor (značne väčší ako pri plastovej, či kovovej), pri použití myší Logitech, či Razer bol tento odpor podobný, pri Rival je o niečo väčší. Aby ste si to vedeli predstaviť, môže to byť odhadom 15 – 20%. Ak používate plastovú, či kovovú podložku, tento aspekt úplne zaniká. Na plastovej podložke sa Rival aj DA chovajú, čo sa odporu povrchu týka, úplne rovnako.
Hlavné nedostatky a chyby
Najdôležitejším nedostatkom myši je gumený kábel, ktorý je značne tvrdý (možno časom a používaním zmäkne) a nie je potiahnutý textíliou. Táto kombinácia robí problémy hlavne pri kancelárskej práci, keď často prekladáte ruku z myši na klávesnicu, myš sa kvôli „zapretému“ káblu o kúsok pohne, čím sa pohne aj kurzor, čo pôsobí pracovne rušivo. V hrách je tento efekt menší, keďže tam väčšinou stále myš držíte v ruke.
Problém začne, ak chcete používať podložku, ktorá je osadená do gumového protišmykového púzdra (napr. Func Surface, ale aj iné). Pri tejto podložke musíte mať kábel zdvihnutý nad okraj podložky, lebo ak sa dostanú do kontaktu, pocítite pri pohyboch myšou značný odpor (guma o gumu). Pri textilnej podložke je tento efekt minimálny, no keď budete s gumeným káblom šúchať o textilnú podložku, aj tu vznikne určitý (zbytočný) odpor. Na druhej strane leštená textília (napr. pri Razer DA) nemá žiadny citeľný odpor na žiadnom z testovaných povrchov.
Ďalšia znepokojujúca vec je, že kábel musíte mať ohnutý tak, aby smeroval do hora, nie do dola, pretože jeho napojenie na myš je veľmi blízko spodnej hrany myši a preto by sa mohlo stať, že už tu sa bude dotýkať podložky. Dobre to vystihuje nasledujúca fotka.
Softvér a podpora
Keďže Rival testujem pod Mac OS X, nemôžem presne povedať, ako sa bude software chovať pod Windows. Z pravidla býva myšací softvér pre Windows „odladenejší“, ako verzie pre Mac OS X alebo Linux. SteelSeries Engine 3 na mňa pôsobí stabilnejším a lepším dojmom, ako konkurenčný Razer Synapse. Nastaviť si môžete presné chovanie tlačidiel, predvoliť na ne funkcie, klávesové skratky či makrá. Pohrať sa môžete s farebným podsvietením loga a kolieska (dokonca môže meniť farby podľa stavu života a many v hrách ako Dota 2 a pod.).
Vytvoriť si môžete profily, prepínať medzi nimi a používať profily špeciálne na určité hry, či aplikácie. Trochu ma nahnevalo iba manuálne inštalovanie updatov, vo Windowse je ale možno automatizované.
Celá galéria fotiek myši
Video – rýchly pohľad na myš, koliesko, tlačítka, spodnú stranu
Zhodnotenie
Myš SteelSeries Rival je vo svojej cenovej hladine skvelým riešením, ak chcete pohodlnú a presnú myš na prácu, ale aj výkonnú myš na hranie. V dobe publikácie recenzie stojí Rival o cca 30% menej, ako konkurenčný Razer DeathAdder Chroma, čo je dosť a ak je cena pre vás podstatná, tak kúpou Rivala neurobíte chybu. Nedostatky, ktoré som spomínal hore sa dajú brať s nadhľadom a častokrát sú len silou zvyku a časom ich prestanete vnímať.
V prípade záujmu odporúčam myš kúpiť v špecializovanom obchode ProgamingShop.sk, konkrétne na www.progamingshop.sk/steelseries-rival-optical-mouse-black-p-223966.html. S ProgamingShopom mám výborné skúsenosti, tovar zasielajú vždy urgentne a bez problémov. Nakupujem tam roky.
Trackbacks / Pings